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Transtorno de deficit da atenção com hiperatividade em crianças

Last reviewed: 18 Jul 2025
Last updated: 13 May 2025

Summary

Definition

History and exam

Key diagnostic factors

  • presença de fatores de risco
  • incapacidade de prestar muita atenção aos detalhes ou cometer erros “descuidados” nos trabalhos escolares, no trabalho ou em outras atividades
  • tem dificuldade de manter a atenção em tarefas ou atividades lúdicas
  • parece não ouvir quando as pessoas se dirigem diretamente a ele
  • não segue instruções e não consegue terminar trabalhos escolares, tarefas ou obrigações no trabalho
  • frequentemente tem dificuldade de organizar tarefas e atividades
  • evita, não gosta ou reluta a se ocupar de tarefas que requerem esforço mental contínuo (como trabalhos da escola ou de casa)
  • frequentemente extravia objetos necessários às tarefas e atividades (por exemplo, brinquedos, tarefas escolares, lápis, livros ou ferramentas)
  • é distraído com facilidade por estímulos externos
  • distraído nas atividades diárias
  • movimenta as mãos ou bate os pés e as mãos, ou se contorce quando está sentado
  • levanta-se na sala de aula ou em outras situações nas quais deveria permanecer sentado
  • corre ou escala móveis em demasia em situações inadequadas
  • tem dificuldade de brincar ou de participar e se manter quieto em atividades de lazer
  • frequentemente está “na correria” e age como se tivesse “com um motor ligado”
  • frequentemente fala em excesso
  • frequentemente dá respostas antes que as perguntas sejam concluídas
  • com frequência tem dificuldade de aguardar sua vez
  • frequentemente interrompe os outros ou se intromete (por exemplo, em conversas ou jogos)
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Other diagnostic factors

  • sintomas leves de humor (disforia, labilidade humoral, irritabilidade, tédio)
  • ansiedade
  • dificuldade nas interações com colegas
  • baixa autoestima
  • comprometimento da memória de trabalho (ou seja, memória de curto prazo)
  • comprometimento da velocidade de processamento (isto é, a rapidez na qual a informação é tratada)
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Risk factors

  • história familiar de transtorno de deficit da atenção com hiperatividade (TDAH)
  • sexo masculino
  • baixo peso ao nascer
  • epilepsia
  • transtornos de tique
  • uso materno de nicotina durante a gestação
  • ingestão materna de paracetamol na gestação
  • complicações obstétricas na gestação ou trabalho de parto
  • exposição gestacional ao estresse
  • adversidade psicossocial
  • exposição ao chumbo
  • lesão cerebral traumática
  • privação precoce grave
  • deficiência de ferro
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Diagnostic tests

1st tests to order

  • sem estudos formais de imagens ou de laboratório
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Tests to consider

  • exame neuropsicológico
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Treatment algorithm

ONGOING

crianças em idade pré-escolar: 4-6 anos

crianças em idade escolar: 6-18 anos

Contributors

Authors

Mark Wolraich, MD

Shaun Walters Professor Emeritus, Pediatrics

Section of Developmental and Behavioral Pediatrics

University Oklahoma Health Sciences

Oklahoma City

OK

Disclosures

MW is a member of the steering committee of the REACH Institute providing CME programs on child mental health.

Acknowledgements

Dr Mark Wolraich would like to gratefully acknowledge Dr Lawrence W. Brown, Dr Kristin S. Russell, Dr Howard Y. Liu, and Dr Michael S. Jellinek, previous contributors to this topic.

Disclosures

LWB was reimbursed by Sunovion for participation in a Medical Advisory Board. KSR, HYL, and MSJ declare that they have no competing interests.

Peer reviewers

Joseph F. Hagan, Jr. MD, FAAP

Clinical Professor in Pediatrics

The Larner College of Medicine at the University of Vermont

Burlington

VT

Disclosures

JFH served as Vice-Chairman of the American Academy of Pediatrics' ADHD Clinical Guidelines revision alongside the author of this topic, MW, who was Chairman. They also co-authored the book "ADHD: What Every Parent Needs to Know, 3rd. Ed.", published by the AAP.

References

Our in-house evidence and editorial teams collaborate with international expert contributors and peer reviewers to ensure that we provide access to the most clinically relevant information possible.

Key articles

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed, text revision (DSM-5-TR). Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2022.

World Health Organization. ICD-11 International statistical classification of diseases and related health problems, 11th revision. Geneva: WHO; 2022.Full text

Wolraich ML, Hagan JF Jr, Allan C, et al. Clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Pediatrics. 2019 Oct;144(4):e20192528.Full text  Abstract

Faraone SV, Banaschewski T, Coghill D, et al. The world federation of ADHD international consensus statement: 208 evidence-based conclusions about the disorder. Neurosci Biobehav Rev. 2021 Sep;128:789-818.Full text  Abstract

Barbaresi WJ, Campbell L, Diekroger EA, et al. Society for Developmental and Behavioral Pediatrics Clinical Practice Guideline for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents with Complex Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Dev Behav Pediatr. 2020 Feb/Mar;41 Suppl 2S:S35-S57.Full text  Abstract

Reference articles

A full list of sources referenced in this topic is available to users with access to all of BMJ Best Practice.
  • Differentials

    • Transtorno de aprendizagem/linguagem
    • Transtorno desafiador de oposição
    • Depression
    More Differentials
  • Guidelines

    • Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition, Text Revision (DSM-5-TR)
    • Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management
    More Guidelines
  • Patient information

    TDAH: o que é?

    TDAH em crianças: quais tratamentos funcionam?

    More Patient information
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